Frustration

Vart är våren?!? Förra veckan hade vi några dagar som man kunde känna att våren var runt hörnet men igår så föll stora snöflingor HELA dagen! 😡 Vi hade äntligen fått barmark och vi kunde höra fåglarna kvittra utanför.. men nu är det vinter igen och tjockt snötäcke på marken! Frustrerande!!!

Jaja… nästa vecka kanske?

Sixten växer så det knakar och det har faktiskt hänt en del bara den sista veckan: han har börjat le och kommunicerar lite smått, på sitt egna sätt! ❤️

I måndags var vi hos BVC och han är nu äntligen förbi sin födelsevikt (vägde nu 4065g, födelsevikt 3685g) och är 55.3cm lång (52cm vid födseln. Skönt när det funkar med amningen och att han växer som han ska! Det var även en läkare där som kollade på honom och han gick igenom ”besiktningen” med MVG i betyg 😁

Det känns som att pusselbitarna sakta börjar falla på rätt plats! Min kropp har kommit ganska långt i sin läkningsprocess (har en del stygn kvar som skaver lite fortfarande, men det är inte så farligt), min foglossning är nästan helt borta och vi börjar förstå Sixten mer och mer för varje dag som går! Då och då så får vi något bakslag då han är otröstlig och vi är villrådiga, men den mesta av tiden så kan vi tyda varandras signaler och vardagen knallar förbi hyfsat smärtfri! Senast i måndags kväll så satt jag i soffan och grät medans Sixten inte kunde komma till ro i min famn. Min man torkade mina tårar och sa till mig att jag gör ett toppen jobb och att jag är den bästa mamman som Sixten kan få, men när de där frustrerande och värdelösa tankarna kommer så är det svårt att se ljust på situationen. 🤨

Han har en del magknip som han kämpar med. Främst framåt småtimmarna på natten då han ligger och gnyr/grymtar i sömnen, drar upp benen och försöker bajsa/fisa. Han sover sig igenom detta (medans jag o min man ligger vakna pga alla hans ljud 😳) och sen när det börjar bli dags att kliva upp så lossnar det och det brakar loss i blöjan! 😉

Nämnde detta till barnmorskan i måndags och hon tipsade om Sempers magdroppar. Hon sa att en del tycker att dom fungerar bra medans en del tycker att de inte har någon effekt! Jag har i alla fall beställt ett paket som kommer med posten idag. Skadar inte att testa!

När det kommer till hans kvällsoro så har det funkat ganska bra med att öka upp amningen. Det är dock lite tråkigt när jag har haft hand om honom hela dagen och när min man väl kommer hem och kan avlasta mig så ska han fortsätta vara i min famn! Jag brukar lämna över honom så fort han slumrar till i famnen eller om han pausar och är lugn. Försöker tänka att det bara är en begränsad tid som det är så här och att det inte är ”för evigt”, som det kan kännas ibland! 😏

Det är omöjligt att lägga ner honom när han somnar i min famn under dagen (ska hela tiden vara i famnen) så min räddning är att gå en promenad och att han somnar i vagnen. Först då kan jag få en stund för mig själv att gå på toa, läsa tidningen eller slumra till i soffan en stund! Därför längtar jag ännu mer till härliga vårdagar med skön vårsol och rena vägar så man kan njuta av promenaderna också!

Inatt skickade jag ett meddelande till barnmorskan. I måndagskväll så kände jag att mitt högra bröst var ömt. Trodde det var pga att jag ammar en hel del men när jag duschade på kvällen så såg jag att en av körtlarna på vårtgården var svullen och öm! Läste lite om det på nätet och tydligen kan dom bli inflammerade, men jag kunde inte läsa mig till vad man ska/kan göra åt det? Den är stor som en finne, ungefär, och superöm! Skickade i alla fall ett meddelande i mina vårdkontakter i natt när jag satt och ammade så får vi se vad dom säger. Någon som haft samma? Brösten är inte såriga eller spruckna annars, utan det är bara denna svullna körtel som strular.

I helgen är det påsk.. men jag har ingen lust eller ork att träffa någon/hitta på något. Känns svårt att åka hem till någon på kvällen när vi har den här ”kvällsoron” att hantera..

När började ni vara ”sociala” igen (träffa vänner för middag mm) med ert första barn? Känns svårt när han är så orolig och man dessutom inte kan lägga ner honom…

Får nog bli en lugn påskhelg hemma och så laddar vi för ett mer socialt liv (kvällstid) längre fram i vår. 😉

Glad påsk!

💛🐣💛

Publicerat i Ivf

12 reaktioner på ”Frustration

  1. Ida skrek rätt mkt på kvällarna fram tills hon var tre månader tror jag. Tre och en halv kanske. De säger väl att tarmarna mognar då så magknip blir bättre. Måste varit i den vevan vi hade vänner över på middag första gången. Minns att det kändes som att det var en evighetslång tid till den där magiska gränsen när magknip brukar gå över..

    Gillad av 1 person

    1. Kan tänka mig det! 🤨 Det betyder att det kanske blir ”bättre” framåt slutet av maj/början av juni för vår del. Känns ju enormt långt borta! 🙄😉

      Gilla

    1. Testat… men inget hände.
      Har dock det hemma om det blir kris så man kan testa igen 👍🏼 Han fiser o rapar en del så det känns som att han ”löser det” själv… 🤔

      Gilla

  2. Känner igen både kvällsoron, amning hela kvällarna och gaser på småtimmarna. För oss var det också nån magisk gräns vid 3-3,5 månader när allt plötsligt blev väldigt mycket lugnare!:) vi körde också Sempers magdroppar + provade Minifom men det vi egentligen tyckte hjälpte bäst mot gaserna var magmassage morgon+kväll (”kolikmassage” – finns info på 1177.se) och pysventiler 👍 Men det är bara att härda ut, det blir bättre som du säger!:)
    Inte varit med om nån svullen körtel, hoppas det ger mig sig!

    Gillad av 1 person

    1. Nu har svullnaden gått ner en del o ömheten lagt sig. Tror inte det var ”white spot” (läste en del om det) utan bara en svullen körtel som nu lugnat sig. Skönt att det ordnade sig 😁

      Gilla

  3. Och gällande det sociala. Ärligt talat så gör vi fortfarande inga aktivitet kvällstid (sonen är 1 år). Han sov dåligt fram till typ 10 mån och går fortfarande inte att lägga ned dagtid när han sover, så nu för tiden när han somnat vid 19, så njuter jag av att kunna göra vad som helst i nån timme, och sen lägger vi oss senast 21, hehe. Dagtid tar jag alltid med bärsjal/sele så sonen kan vara nöjd/sova där.
    Men sånt där är olika, man får känna efter. Känn bara ingen press! Sixten är fortfarande sååå liten, träffa folk när du känner för det!

    Gillad av 1 person

  4. Been there!
    Semper magdroppar varje dag. Men…
    När magknipen kom mot kvällen så funkade antingen magmassagen (som någon annan tipsade om här ovan), pysventilen Windi (loved it!), men i de allra värsta fallen så fungerade att tappa upp ett varmt bad! Det gjorde T sååå lugn, slappnade av. Som att vara inne i mammas mage igen. ❤️

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar